ساعت مچی عموما مجهز به نوعی شیشه هستند که از صفحه ی ساعت شما محافظت می کنند؛ چنین شیشه هایی باعث می شوند بتوانید به راحتی عقربه های ساعت را مشاهده کنید. در ادامه سوالاتی درباره ی بهترین نوع شیشه ساعت مطرح می شوند: هر کدام از این شیشه ها به چند نوع تقسیم می شوند؟ عملکرد آن ها چگونه بوده و چه تفاوت هایی نسبت به یکدیگر دارند؟
در ادامه راهنمایی کاملی درباره ی هر نوع شیشه ارائه داده می شود که به شما در تشخیص بهترین آن ها بر اساس نیازهای تان کمک می کند. 


به طور کلی، سه نوع شیشه ی ساعت مچی وجود دارد:


-کریستال اکرلیک
- کریستال معدنی
- کریستال یاقوت کبود


هر کدام از این موارد دارای ویژگی های تقریبا متفاوتی می باشند که باعث مناسب بودن آن ها برای موقعیت ها و عملکردهای خاص می گردد. 

خرید ساعت با شیشه کریستال


کریستال اکرلیک / شیشه ی اکرلیک


کریستال اکرلیک گاهی اوقات تحت نام های مستعار "پرپکس"، "هسالیت" و پلکسیگلس" شناخته می شود. این کریستال درواقع شکلی تخصصی از پلاستیک (پلی متیل متاکریلات) بوده که شیوه ی طراحی آن مناسب با قرارگیری بر روی صفحه ی ساعت است.
ممکن است بارها قطعات صاف کریستال اکرلیک را بر روی ساعت مچی ارزان قیمت دیده باشید؛ دلیل این اتفاق، هزینه های پایین خرده فروشی ست. این نوع شیشه ها به راحتی تغییرشکل داده و عموما در ساعت های سبک رترو به کار برده می شوند؛ همین ویژگی باعث می شود ساعت سازان بتوانند شیشه ها را به شکل گنبدی بسازند. این شیشه ها دارای انحنای زیبایی هستند که در صورت نگاه کردن از زاویه ای خاص، می توانید آن ها را مشاهده نمایید.  
شیشه ی اکرلیک بسیار مقرون به صرفه بوده اما مقاومتی در برابر خط و خش های وارد شده ندارد. این شیشه ها انعطاف  پذیری بالایی داشته و به طور شگفت انگیزی در برابر ضربه مقاوم هستند. نام های مستعاری که در ابتدا ذکر شد مربوط به انواع خاصی از شیشه اکرلیک بودند که ویژگی های محدود و متفاوتی دارند؛ به طور کلی می توان عملکرد این شیشه ها را مشابه دانست. 


فواید:


-  مقاوم در برابر ضربه
-از بین بردن خراش های ساده با استفاده از صیقل دادن
- قیمت پایین


مضرات:


- به راحتی خراشیده شدن
- مختل شدن دید صفحه در صورت زیاد بودن تعداد خراش ها
- ارزان به نظر رسیدن از دیدگاه برخی افراد (ذهنی)


مناسب برای: ساعت های ارزان قیمت، ساعت های سبک رترو و ساعت هایی که مخصوص غواصان ساخته می شوند. 

خرید ساعت مچی 


کریستال معدنی / شیشه ی معدنی


کریستال معدنی گاهی اوقات با نام "هاردلکس" نیز شناخته می شود. این کریستال قیمت پایینی داشته و انتخابی مناسب برای بسیاری از برندهای ساعت مچی به شمار می آید. 
شیشه های معدنی از سیلیس ساخته می شوند؛ به همین دلیل، مقاومت بیش تری در برابر خراش نسبت به کریستال اکرلیک دارند؛ اگرچه این موضوع هنوز به درستی تایید نشده است. شیشه های معدنی تقریبا مشابه شیشه های معمولی  بوده و ویژگی های مشترکی با آن ها دارند. 
شیشه های معدنی عموما در برندهای فشن ساعت مچی یافت می شوند؛ زیرا تولید آن ارزان بوده و در برابر خط و خش نیز مقاوم هستند. 


فواید:


- مقاومت بیش تر نسبت به اکرلیک در برابر خط و خش
- انعکاس کم تر نسبت به یاقوت کبود
- مقاومت کامل در برابر ضربه


مضرات:


- مقاومت کم تر دربرابر خط و خش نسبت به یاقوت کبود
- نبود امکان تعمیر در صورت آسیب دیدگی (ترک خوردگی یا خراش زیاد) و نیاز به جایگزینی کریستال
- تحت تاثیر ضربه قرار گرفتن
مناسب برای: ساعت مچی معمولی با قیمت پایین و زمان هایی که یاقوت کبود در دسترس نمی باشد. 


کریستال یاقوت کبود / شیشه ی یاقوت کبود


عموما شیشه ی یاقوت محکم ترین کریستال بوده و از این رو، گزینه ی پیش فرض برای استفاده در ساعت مچی درجه یک به شمار می آید.
اکثر شیشه های یاقوت کبود موجود در ساعت مچی از نوع یاقوت کبود مصنوعی ساخته ی دست بشر بوده و توسط مواد اولیه ی معمولی ساخته نمی شوند. این کریستال نیز مانند اکرلیک از نظر فنی شیشه به حساب نیامده و با نام اکسید آلومینیوم کریستالیزه شفاف شناخته می شود؛ این ماده عموما در آزمایشگاه تولید می شود. با هیچ چیزی بجز یک تکه الماس نمی توان بر روی سطح این شیشه ها خط و خش ایجاد کرد. 
یاقوت کبود عملکرد خوبی در برابر خط و خش دارد اما احتمال خرد شدن آن در صورت وارد شدن ضربه های شدید بسیار بالاست. به همین دلیل، ساعت مچی ارتشی عموما از اکرلیک ساخته شده و گزینه ی مقاوم تری در برابر خرد شدن به حساب می آیند.


فواید:


-        مقاومت بی نظیر در برابر خراش
-        رنگ و ظاهر جذاب
-        وضوح بصری پیشرفته: این کریستال دارای پوشش انعکاسی  ست که باعث واضح بودن صفحه ی ساعت مچی می شود.


مضرات:


- قیمت بالاتر
- مستعد خرد شدن در اثر ضربه های شدید
- نبود امکان تعمیر در صورت آسیب دیدگی یا خراب شدن؛ در صورتی که چنین اتفاق های برای ساعت مچی بیوفتد، کریستال آن باید به طور کامل تعویض شود. 
مناسب برای: ساعت مچی درجه یک. این ساعت بیش تر برازنده ی افرادی ست که ساعت های شان در معرض خط و خش قرار میگیرند.


انواع دیگر شیشه ها:


کریستال معدنی با روکش یاقوت کبود


شیشه های معدنی با روکش یاقوت کبود نوآوری جدیدی بوده و محبوبیت زیادی بین برندهای کوچک به دست آورده است. این ابداع در اصل یک قطعه شیشه معدنی ست که لایه ای از روکش لامینت یاقوت کبود روی سطح آن قرار دارد. نمونه ی قابل توجهی از این شیشه قبلا توسط سیکو استفاده شده و با نام سافلکس شناخته می شود. 
این شیشه پلی بین ماده معدنی و یاقوت کبود ایجاد می کند. این کالا غالبا به عنوان بهترین شیشه به هر دو بازار ارائه می شود اما در مواردی لایه یاقوت کبود از روی شیشه جدا شده یا به طور کامل خرد می شود. به این ترتیب، شاید شیشه ی یاقوت معمولی انتخاب مناسب تری باشد. این پوشش در ابتدا به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه برای یاقوت کبود به بازار ارائه شد؛ اما با کاهش هزینه های تولید یاقوت کبود، فاصله ی صنعت از مواد روکش دار نیز افزایش یافت. این جریان نشان دهنده ی عملکرد واقعی محصول مذکور است. 

خرید ساعت مچی با قیمت مناسب


کریستال کریستنا


کریستنا نامی ست که به کریستال های استفاده شده توسط برند تجاری اشتورلینگ و تابع آن آکریبوس داده می شود. کریستنا شیشه ی تیره ای ست که برای تولید ساعت مچی مورد استفاده قرار می گیرد.  
اطلاعات کمی درباره ی این ماده و عملکرد آن وجود دارد. اشتورلینگ ادعاهای جسورانه ی بسیاری داشته و کریستنا را بهترین ماده برای استفاده در ساخت صفحه ی ساعت مچی می داند. ظاهرا این شیشه از کریستال یاقوت کبود مقاوم تر بوده و جلوه ی خوبی در ابتدا از خود نشان می دهد؛ این ها نکات اصلی و ابتدایی فروش هستند. با این وجود، یاقوت کبود کم ترین مقاومت را در برابر خرد شدگی دارد؛ به این ترتیب، نمی تواند حرف زیادی برای گفتن درباره ی کریستنا داشته باشد.